Kedekut?

Tuesday, July 26, 2011
yeah, aku realize memang aku memang sangat2 stingy. stingy or kedekut ni actually dah macam penyakit. kadang2 kalau makan kat opis, aku rase macam malas nak bagi kat orang lain.. nak makan sorang2 tu. at the end makanan tu x habis. sengal kan? apalah salahnya kalau share dengan orang lain..

& satu lagi contoh, baru2 ni aku bergaduh dgn adik aku pasal sate. kalau aku kedekut, aku xbagi langsung la kot. ni aku bagi 8 cucuk jer. bergaduh sampai sekarang semata2 sebab sate?? & aku dilabel busuk hati & terus nak putuskan hubungan adik beradik. sesungguhnya dia sungguh tidak matang.

walaupun aku kedekut, tapi ade jugak aku bagi duit time dia baru nak start keje dulu. mak xde time tu sebab outstation. muka ni jugak dia mintak duit. entahla. aku pun dah malas nak komen pasal hubungan adik beradik yg dia declare putus tu, pasal sbelum ni dia cakap bende yg same gak. air yg dicincang xkan putus right? sabar ye kim, sabar...

btw, penyakit kedekut ni aku discover berpunca dari kesusahan yg aku alami dulu2. aku sgt susah nak dapat duit. maklumlah, family aku besar, adik beradik ramai.. so parents terpaksala saving untuk sara kami adik beradik yg ramai. mintak itu ini xpenah nak dapat. mmg sgt sadis hidup dulu2. yg aku paling aku ingat skali time aku form 2 or 3, aku mintak duit rm10 kt mak aku psl nak top up. memang dia xbagi langsung. sampai aku menangis merayu2 pun xdapat2 gak. memang sgt sedih. tapi bile tgk skarang, senang gile adik2 aku dapat duit bile mintak kt mak. xpayah nangis pun. merajuk sket, terus dapat ape yg dia nak. even time study kt uniten dulu pun, ape brg yg aku beli, sumer pakai duit jpa. mak hanya top up duit minyak jer... tapi aku still bersyukur. walaupun aku xsemewah rakan2 & adik2 aku skarang, akhirnye skarang atas berkat usaha sendiri, alhamdulillah aku dapat menikmati ape yg aku idam selama ni.. sampai dah over shopping plak. but still, stingy tu masih ade...

aku berusaha untuk tidak lagi stingy.. tadi dah start bagi officemate makan pisang goreng same2. perubahan drastiknye.. oklah tu, at least aku try berubah ke arah yg POSITIVE. hope it last!! hehehe

1 comments:

mohd ashraf abdul aziz said...

jangan kedekut dengan insan tersayang